weLcOmE

Strawberry Choclatier... my Life my Story

bY : Syazwani Mohidin

LifE is fUll wIth sWeEt & sOur mOmeNt oR eVen aN idiOtiC mOmeNtO. wElL, wE nEeD cOlOurfUl oF eXpERiEncEs iN oUr LifE. dOn’T LeT yOur LifE dUlL.


Thursday, July 21, 2011

Kontroversinya BOGEL itu...

Hurm, bukan nak cerita hal lucah atau apa-apa yang berunsur kelucahan.

Tapi cuma nak berkongsi pendapat. BOGEL MENUJU TUHAN.

Baru-baru cik sHAz bagai diserang penyakit ‘terlebih gula’ akibat keterujaan yang teramat sangat. Disebabkan buku hasil nukilan Zahiril Adzim yang ditempah melalui talian rasmi TOKOBUKU telah pun sampai. Penantian yang memberikan pulangan kegembiraan.

Membaca memang satu aktiviti yang boleh mendatangkan keterujaan dan juga kebosanan. Ini bergantung dengan jenis bahan bacaan tersebut.

Cik sHAz menghabiskan waktu sebelum masuk tidur semalam dengan membaca antologi catatan dan puisi BOGEL MENUJU TUHAN. Berdasarkan tajuk saja, sudah menarik minat cik sHAz [sudah tentu penulis karya ini]. Secara peribadi, cik sHAz akui mengikuti perkembangan pelakon seorang ini yang lebih senang disebut sebagai ZA oleh peminatnya sejak menonton lakonannya di drama bersiri KAMI. Seterusnya muncul KAMI the MOVIE. Kemudian dia muncul dalam GHOST 2 sehinggalah mengikuti hasil penulisan si ZA ni dalam BLOG rasmi miliknya. Sejak dari itu cik sHAz menjadi pengikut si ZA. [kira macam kipas-susah-mati si ZA gak lah].

BOGEL MENUJU TUHAN. Macam dikatakan di awal tadi, ini adalah tajuk buku hasil nukilan ZA. Sejak bukunya diperkenalkan dan disiarkan pengeluarannya di dada akhbar, ada segelintir masyarakat yang cuba mengecam sang pengkarya. Ini gara-gara tajuk buku tersebut bagai tak kena dan mendatangkan kontroversi. Yer ke????

Tapi, kalau sudah namanya sang pengkarya dan hamba ALLAH swt, tidak akan lari dari menerima dugaanNYA. Ternyata ZA mengatasi dugaan ini dengan baik dan masih mempertahankan karyanya.

Antara komen ZA ekoran tajuk buku pertamanya [sumber: http://itsmesaiful.blogspot.com]

“Kalau terdapat pengharaman atau censorship menerusi penerbitan buku saya ini, sudah tentu ianya tidak akan wujud di pasaran apatah lagi dicetak. Sebelum buku saya dicetak serta diterbitkan, ianya telah pun mendapat kelulusan daripada International Standard Book Number (ISBN) iaitu bar code untuk menerbitkan serta memasarkan sebuah buku.

"Malah, jika buku saya tidak diluluskan sudah tentu saya telah menerima aduan daripada pihak Kementrerian Dalam Negeri dan Perpustakaan Negara,"

"Saya rasa tak perlu nak rujuk mana-mana majlis agama atau sebagainya pun kerana buku saya bukanlah sebuah buku keagamaan tetapi ianya hanyalah sekadar himpunan puisi dan cacatan berkaitan dengan perjalanan hidup saya semata-mata.

"Saya rasa lebih baik begini, kepada orang-orang yang di luar sana, tolong ya fahami dahulu isi buku saya sebelum menilainya. Jangan terus membuat anggapan yang salah. Apa yang paling penting, isi buku ini tidak ada gambar lucah. Juga, ianya bukanlah buku yang berunsur ketuhanan, tetapi lebih kepada kejadian-kejadian sosial yang berlaku di sekitar saya," 

Antara komen para pembaca blog Segalanya Disini... [http://itsmesaiful.blogspot.com] yang sedikit mencuit hati cik sHAz ;)

Tukang komen 1:
takde tajuk lain ke nk buat???ni la orang tkde agame...lepas masuk cetakan kedua....pastu malaysia kene la tsunami...

Tukang komen 2:
apa masalahnya dengan tajuk buku tersebut...ko ckp org mcm xde agama..then akan di timpa musibah sbb bagi tajuk buku mcm tue..aku rasa ko yang x mempelajari agama sememang nya keadaa manusia kelak pada hari kebangkitan dialam akhirat kelak dalam keadaan tiada seurat benang pun di badan(bogel)...

Maka disertakan sekali dengan beberapa petikan hadis:

Nafi' dari Ibn Umar r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Manusia akan dibangkitkan kembali kepada Tuhan pada hari kiamat, sebagaimana keadaan mereka ketika dilahirkan dari perut ibunya telanjang bulat. Siti Aisyah berkata: "Laki perempuan berkumpul ya Rasullullah? Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Ya." Siti Aisyah berkata: "Alangkah malunya, kemaluanku dapat dilihat setengah pada setengahnya." Nabi Muhammad s.a.w. sambil memukul bahu Aisyah bersabda: "Hai puteri dari putera Abu Quhafah, kesibukan orang-orang pada saat itu tidak memungkinkan akan melihat itu, orang-orang pada mengarahkan pandangan kelangit, berdiri selama empat puluh tahun tidak makan, tidak minum, ada yang berpeluh sampai tumit, sampai betis, sampai perut dan ada sampai mulut, kerana lamanya berhenti, kemudian berdiri para Malaikat mengelilingi arsy, lalu Allah s.w.t. menyuruh menyeruan nama fulan bin fulan, maka semua yang hadir melihat-lihat orangnya, lalu keluar prang itu untuk menghadapi Tuhan Rabbul A'alamin. Dan bila telah melihat Rabbul A'alamin dipanggil orang-orang yang pernah dianiaya oleh orang itu untuk diberikan dari hasanat kebaikannya kepada orang-orang yang teraniaya itu, kerana pada saat itu tidak ada pembayaran dengan mas, perak (dinar, dirham), maka orang-orang selalu menagih sehingga habis hasanatnya, maka diambilkan dari dosa-dosa orang-orang yang dianiaya itu untuk dipikulkan kepadanya, kemudian jika selesai semua maka diperintahkan: "Kembali ketempatmu dalam neraka hawiyah (jahannam) kerana pada hari ini tidak ada dhulum." (penganiyaan), sesungguhnya Allah amat segera perhitunganNya. Maka pada saat itu tidak ada seorang Malaikat yang muqarrab atau Nabi Rasul melainkan merasa bahawa tidak akan selamat, kecuali jika mendapat perlindungan Allah s.w.t."


Abu Hurairah r.a meriwayatkan: "Maka keluarlah mereka dari kubur mereka dalam keadaan telanjang bulat, menuju kepada Tuhan mereka , kemudian berhenti disuatu tempat selama 70 tahun, Allah s.w.t. membiarkan mereka, tidak melihat atau memutuskan keadaan mereka, mereka menangis sehingga habis air mat, dan mengeluarkan darah dan peluh sehingga banjir sampai kemulut, kemusian mereka dipanggil ke Mahsyar, mereka keburu-buruan menuju panggilan itu, maka apabila telah berkumpul semua makhluk, jin, manusia dan lain-lainnya, tiba-tiba terdengar suara yang keras dari langit, maka terbuka langit dunia dan turun daripadanya sepenuh penduduk bumi dari para Malaikat, dan mereka langsung berbaris, lalu bertanya: "Apakah ada diantara kamu yang membawa perintah Tuhan untuk hidab?" Dijawab: "Tidak ada." Kemudian turun ahli langit kedua dan berbaris pula, kemudian turun prnduduk langit ketiga, dan seterusnya sampai langit ketujuh, masing-masing berlipat dari yang sebelumnya dan semua Malaikat itu melindungi penduduk bumi."

***
HONDA bear????
Begitulah kontroverisnya tajuk buku sang pengkarya Zahiril Adzim ini. Walau apa-apa pun. Buku tersebut sudah pun selesai dengan cetakan keduanya. [sebab cik sHAz nye hasil dari cetakan kedua]. Memang betullah kata mat salleh “Don’t judge a book by it’s cover!”.

Setelah membaca keseluruhan antologi catatan dan puisi di dalam BOGEL MENUJU TUHAN, sudah pasti ada antaranya yang ditanda sebagai ‘FAVERET’. Bagi cik sHAZ, sudah tentu ‘Dia & Aku Kata’, ‘Tulis itu Bogel’, ‘Eh, Aku Tak Kawan Artislah’ ‘Woi, Diam Sajalah Ya?’ dan ‘Memilih dan Dipilih’. Sebenarnya, kesemua catatan dan puisi yang terkandung di dalam buku ni, ternyata memang menarik. Bak kata NABIL “this is best bro!!!”

p/s: Sebelum mahu menilai sesuatu perkara, kenali dulu isi kandungan perkara itu. Bila dah kenal, nilailah semahu mu....

No comments:

Post a Comment