weLcOmE

Strawberry Choclatier... my Life my Story

bY : Syazwani Mohidin

LifE is fUll wIth sWeEt & sOur mOmeNt oR eVen aN idiOtiC mOmeNtO. wElL, wE nEeD cOlOurfUl oF eXpERiEncEs iN oUr LifE. dOn’T LeT yOur LifE dUlL.


Monday, December 23, 2013

KEEP CALM den ANAK NISMILAN

Ughang luar salah tafsir koba gadih kito bahayo
Lopeh coghai semuo ghoto jadi milik dio
Jangan salah anggap,napo lobihkan pompuan
Sobab laki boleh hidup kalau campak dlm hutan
Zaman dah boghubah, adat di tolan zaman
Dah takdo mewaghisi coghito bertauladan
Apotah laie, mengaku ughang nogori
Bilo tanyo suku mano nak jawab pun tak ghoti

haaaaa... sapo tau lagu nie copek angkek tangan!!!!

ni la dia sikit lirik lagu Gadis Jolobu - W.A.R.I.S ft Dato Hattan. Untung ompuan Jolobu ado lagu dah. 
Tapi kalau diamati betul-betul bait-bait lirik nyer, bukan tuk ompuan jolobu jo. Tapi buat semua perempuan Negeri Sembilan. Macam cik sHaz - born & raise at Seremban, Negeri Sembilan.

Jujur, memang ramai yang salah tafsir bila bersama gadis N9. Lebih-lebih lagi bila di kaitkan dengan Adat Pepatih. Antara yang popular mengenai adat pepatih ni, pewarisan harta lebih kepada golongan wanita. (apesal rasa macam tulis tesis jer ni). 

Pengalaman cik sHaz menetap di negeri orang bertahun-tahun lamanya (4 tahaun jer pun kat Sarawak) bila dah bercampur ade la mamat mane ntah kata "abis la kalau ko kawen ngan awek nogori." Ape masalah dia ni? "Mak aku pesan kalau nak bawa calon jangan orang nogori, nanti habis keluarga kena tinggal" Lagilah telinga cik sHaz berbulu. Dan bermulalah ini.

Aku : Teruk sangat ke awek Nogori ni?

Mamat : Teruk lah. Nanti harta semua dapat kat dia jer. 

Aku : Mana kau tahu?

Mamat : Mak aku cakap.

Aku : Mak kau pernah kena ke?

Mamat : Ala, time belajar Sejarah pun ade kan. Adat Perpatih lebihkan perempuan. Harta semua jatuh ke perempuan.

Aku : Kau belajar sejarah tak habis ni...

Mamat : Cuba kau ajar aku kalau kau tahu sangat.

Aku : Memang adat perpatih lebihkan perempuan. Tapi bukan semua budak Nogori tu jatuh dalam Adat Perpatih. 

Mamat : Kau salah ni. Negeri Sembilan memang practice Adat Perpatih lah...

Aku : Kan aku da cakap kau belajar tak habis sejarah ni. Adat Perpatih tu sbg asas rakyat Negeri Sembilan memilih pemerintah macam Yamtuan Besar (Yang Di pertuan Besar). Rakyat yang mengamalkan Adat Perpatih adalah bagi mereka yang mempunyai suku dalam keluarga atau masyarakat. Tak semua keluarga di N9 mempunyai suku. Sebab ada antaranya warisan suku mati di sebelah bapa. Sebab konsep suku ni nenek-mak-anak perempuan dan seterusnya. Faham?

Mamat : ok tapi still harta kat orang perempuan kan?

Aku : Pewarisan harta dlm Adat Perpatih memang pada perempuan. Tapi itu harta ADAT. Macam tanah pusaka, kau memang tak de kena mengena pun dengan harta tu. Kau dianggap orang luar. Faham?

Mamat : ok, let say aku kawin ngan awek nogori. Pastu aku mati dulu. Keluarga aku macam mana?

Aku : Kau anak lelaki. Kau tetap bertanggungjawab kepada ibu bapa kau walaupun dah beranak isteri, Sebab itu dah ada dalam akhlak Islam. Pergi buka buku Pendidikan Islam. So takde sebab MAK kau nak cakap perempuan N9 ni akan buat kau tinggalkan mak ayah kau. Kau nak risau ape sal harta? Banyak ke harta kau? 

Mamat : Kau ni macam back-up betul awek nogori ni.

Aku : Sebab den Anak Nismilan.


Perkara ni memang selalu di salah tafsirkan. Pernah kena pada diri sendiri. Alasan keluarga tidak setuju sebab cik sHaz orang Negeri Sembilan. Tak per la. Duduk la dalam kampung kau tu yer.





*Hantar anak sampai ke Jepun, England tapi pemikiran kolot betul mak cik oi!

No comments:

Post a Comment