weLcOmE

Strawberry Choclatier... my Life my Story

bY : Syazwani Mohidin

LifE is fUll wIth sWeEt & sOur mOmeNt oR eVen aN idiOtiC mOmeNtO. wElL, wE nEeD cOlOurfUl oF eXpERiEncEs iN oUr LifE. dOn’T LeT yOur LifE dUlL.


Thursday, December 26, 2013

Baca buku pun salah ke?










Sekali Lejen Press dah bersuara. Aku sokong 100%. Sebab aku pun pernah ambil kursus Bahasa Melayu semasa di Universiti. Maklumlah, kebanyakkan uni di Malaysia - English Medium. Even tadika pun English Medium tau! Sejujurnya, bila anda membidangi kursus Bahasa Melayu anda merasakan, "apesal melayu cakap macam ni?" Tapi pensyarah aku bagitau, dalam penulisan ilmiah benda ini penting. Ok aku terima. Sekarang ni aku nak cerita sal novel. Kenapa kita baca novel? Kita nak chill + relaxkan minda. Betul x? (Angguk kan saja.. hahaha!!).

Kalau bahasa macam skema jer, mungkin tak kena dalam tema dan tajuk cerita yang Penulis cuba sampaikan. Penulis mengambil inisiatif (dari mana dtg perkataan ni) untuk melihatkan penulisan mereka santai. Ya, mugkin ramai kurang gemar atau tidak bersetuju dengan gaya penulisan sebegitu. Aku bukan setakat baca hasil karya yang di keluarkan Lejen Press sahaja. Aku pun baca PTS, Alaf 21 dll. Ya aku mengaku, Lejen Press ada gaya tersendiri berbanding yang lain-lain tu. Macam aku kata tadi, Penulis menulis berdasarkan latar belakang penulisan mereka dan genre yang cuba diketengahkan (genre tu mari mana?)

Sebelum ni aku jarang nak beli novel berbahasa melayu. Sebab semuanya sama. Asik-asik plot nya sama. Lelaki kaya mahukan perempuan miskin tetapi terhalang dek pangkat dan darjat. Atau sebaliknya. Oleh itu, aku beralih ke novel-novel berbahasa inggeris. Bukan nak kata kau handal membaca & memahami novel-novel inggeris. Ini semua plot dan gaya cerita yang menarik. Kalau nak kata lambakan buku-buku seangkatan Lejen Press agak keterlaluan ketebukaannya. Novel-novel berbahasa inggeris yang masuk di negara ini tak kurang hebatnya. Ada saja motif Sex & the city. Kenapa lepas jer??? Jawab lah. Opps, tak perlu jawab. Anak MALAYSIA tak layan baca novel English kecuali text book sekolah. (pigi dah!!!!).

Macam mana aku boleh terjebak dengan novel-novel keterbukaan yang keterlaluan yang berbahasa melayu ni? AWEK CHUCK TAYLOR (ACT) karya Nami Cob Nobbler. Novel ini memang bertanggungjawab ke atas aku untuk menjadi kipas-susah-mati Lejen Press. HAHA. Aku beli sebab cover dia ada logo chuck taylor. Sebab aku kipas-susah-mati converse/chuck taylor. Tapi betul lah orang kata "dont judge a book by its cover". Bila baca, minda aku terbuka. Kadang-kadang rasa macam baca buku case study science social zaman uni. Sebab aku belajar Science Social - jadi familiar dengan psychology & all terminology  yang wujud di muka bumi ini. Tapi baca-baca.... terus layan & jatuh cinta buat kali pertama dengan novel anak melayu.

Sejak peristiwa ACT, aku terus mencari bahan-bahan yang lain. Dan bermulalah segala koleksi yang sedia ada ni. Ada antara koleksi bakal dipindahkan ke rumah baru rak baru. Yang sedia ada dah tak muat. (macam banyak jer bunyi).

Bagi aku lambakan novel-novel keterbukaan yang keterlaluan yang berbahasa melayu betul mempengaruhi hidup aku. Iaitu kembali menjadi ulat buku. Juga menjadikan aku melihat sekeliling dari perspektif yang berbeza. Itu yang pensyarah-pensyarah aku di UNIMAS cuba ajar dulu. Baru sekarang faham gamaknya! Tapi apa-apa pun, tahniah kepada Lejen Press Fixi Fixi Novo Terfaktab Media Dubook Prees SelutBooks Buku Indie Sang Freud dan yang seangkatan dengannya berjaya menjayakan hasrat negara dengan membudayakan budaya membaca dalam kalangan remaja khususnya.

Buku dulu, berontak kemudian! (SelutBooks.com)

No comments:

Post a Comment